Qigong

Qigong is een onderdeel van de traditionele Chinese geneeskunde. Qigong is ontstaan uit het Boeddhisme, Daoïsme en de oosterse vechtkunst (martial arts). Qigong gaat dus vooral over ‘energie’; het maakt je bewust van je eigen energie en het leert je deze te vergroten.

Qigong

Ik houd mij niet bezig met de martial-arts kant van Qigong en Tai Ji, maar met de kant die gericht is op het stimuleren van het fysieke en mentale welzijn. Mijn Qigong-lessen bestaan uit ontspannings-, meditatie-, ademhalingsoefeningen en zijn gebaseerd op het gedachtengoed van mijn leraar Dr. Yang Jwing-Ming. Dr. Yang heeft zijn Qigong-programma ontwikkeld op basis van eeuwenoude oosterse tradities en technieken, die hij combineert met westerse moderne wetenschap.

Qigong

Qigong en uw gezondheid

De bewegingen van Qigong zijn gezondheids bevorderend en brengen en houden lichaam en geest in conditie. Zelfs voor mensen die stram en stijf zijn, en die niet (meer) aan sport kunnen doen, zijn Qigong-oefeningen geschikt. De bewegingen zijn rustig en worden zittend of staand uitgevoerd. De oefeningen die u tijdens de lessen leert, kunt u ook thuis doen. Wie bereid is iedere dag te oefenen, zal vooruitgang zien en zal zich beter voelen! Maar ook voor mensen die (intensief) aan sport doen zijn de Qigong- en Tai Ji-oefeningen een prima aanvulling. Ze vergroten de balans, de concentratie en de soepelheid van spieren en gewrichten.

Qigong is dus een goede basis om de gezondheid te verbeteren, ook bij of na ziekte. Het is een aanvulling op de moderne gezondheidszorg. Door iedere dag zo'n 20 minuten Qigong te beoefenen ervaart u al snel verlichting bij bijvoorbeeld rugpijn of artritis, maar ook bij tal van andere fysieke en mentale klachten. De speciale, lichte oefeningen voor de rug verzachten de pijn, versterken de torso en bespoedigen de natuurlijke genezing. Ook bij artritis kunnen de Qigong- bewegingen helpen: de Chinezen gebruiken deze oefeningen al eeuwen om de aangetaste gewrichten mobiel, en de gezonde gewrichten artritis-vrij te houden. 'Zachte' oefeningen, acupressuur en massage, al dan niet met behulp van een partner, zijn gemakkelijk zelf thuis uit te voeren. Bovendien kunt u bij mij dvd's met oefeningen bestellen, of bijvoorbeeld de dvd van dr. Yang, waarop hij een pijnverlichtende zelfmassage en een massage met een partner demonstreert. En voor mensen die nog maar beperkt mobiel zijn, kan ik privé-les aan huis geven.

Er zijn verschillende vormen (oefeningsprogramma's) waarvan ik er hieronder twee toelicht.

Taiji Qigong (太極氣功)

is ontworpen om beginners te helpen de Qi te voelen en te begrijpen. Het leert je hoe je met geconcentreerd denken de Qi kan leiden en vloeiend kan laten circuleren door je lichaam. De Taiji Qigong-oefeningen kunnen je gezondheid verbeteren als je ze vaak en regelmatig beoefent, het liefst elke dag. Zij vormen de sleutel die de Taiji-beoefenaar leert te ervaren hoe je met Yi (het verstand, denken) de Qi kan leiden door het fysieke lichaam. Zo kan een maximale efficiënte energie opgewekt worden.

Qigong

De Acht Brokaat Stukken (Ba Duan Jin)

is een set populaire oude Chinese helende oefeningen die de gezondheid verbeteren, de energie versterken en de hersteltijd van het lichaam versnellen. Ook deze oefeningen worden langzaam uitgevoerd. Ze zijn een weldaad voor het immuunsysteem en de organen. Je voelt je fitter en energieker. Het kost je slechts 20 minuten per dag. Je hebt weinig ruimte nodig en je kunt de bewegingen binnen of buitenhuis doen, zittend of staand.

Qigong

Terug naar boven